
Moim ulubionym narzędziem G Suite są Prezentacje. Jakie super moce skrywają i czym skradły moje serce? Powodów jest kilka. Zacznijmy od tego, że jest to bardzo łatwe w obsłudze narzędzie do tworzenia prezentacji. Może ono jednak posłużyć do kilku innych celów, które nie są tak oczywiste na pierwszy rzut oka. Przeciąganie elementów w prezentacjach Google to jeden z nich. Prezentacje mogą być z powodzeniem użyte do tworzenia ebooków, obrazów, infografik oraz zadań na wypełnianie luk.
W tym wpisie podzielę się z tobą mało znanym sekretem, jak tworzyć zadania na przeciąganie i szablony do wypełnienia treścią w Prezentacjach Google. Posłużą one jako interaktywne ćwiczenie dla twoich uczniów, które możesz zadać w Google Classroom.

Jest wiele możliwości na wykorzystanie tego typu ćwiczenia, np.:
- oznaczanie elementów na obrazku, np. części ciała
- grupowanie słów według kategorii
- wstawianie słów do tekstu, poprzez przeciąganie lub wpisywanie w polu tekstowym
- ustawianie zdań w odpowiedniej kolejności, np. ułożenie wydarzeń w chronologicznej kolejności
- przeciąganie wydarzeń na linię chronologiczną
Istnieje wiele narzędzi, które oferują możliwość stworzenia tego typu zadań. Jeśli chcemy mieć wgląd w odpowiedzi uczniów, zawsze wiąże się to z założeniem kont dla nauczyciela i uczniów. Duża liczba narzędzi, kont, haseł może utrudniać uczniom dostęp do materiałów.
Jestem zwolenniczką prostych rozwiązań i korzystania z ograniczonej ilości narzędzi, szczególnie jeśli pracuje się z maluchami lub dopiero wchodzi się w technologiczny świat ze swoimi uczniami. Lepiej jest, gdy uczniowie mają dostęp do materiałów w jednym określonym miejscu, np. Google Classroom. Dzięki temu pozbędziesz się potencjalnych problemów ( takich jak brak konta, problemy z obsługą nowego narzędzia, zapominanie hasła i wielu innych), a skupisz się na realizacji celów edukacyjnych.
4 kroki do tego jak stworzyć zadanie na przeciąganie elementów w prezentacjach Google
Kluczem do stworzenia zadania na przeciąganie jest stworzenie szablonu tła, którego nie da się przemieścić. Następnie dodanie elementów, które uczniowie będą mogli przesunąć na slajdzie. Mogą to być obrazki, zestaw słów do oznaczania elementów, możliwości jest wiele.
Jeśli preferujesz wizualizacje to obejrzyj ten tutorial. Pokazuję w nim krok po kroku, jak przygotować takie ćwiczenie.
KROK 1: Zaplanuj zadanie i zastanów się, jaki cel edukacyjny chcesz przez nie osiągnąć
Zanim ruszysz do tworzenia pięknych szablonów z uroczymi grafikami i ulubionymi emotikonami zastanów się, jaki typ zadania pomoże ci w realizacji celu edukacyjnego.
W zadaniu na przeciąganie najprawdopodobniej uczniowie będą musieli przemieścić jakieś obrazy, kształty, słowa, a nawet obrazki ze słowami w określone miejsce na tle. Tło może wyglądać jak tylko zechcesz! Moja rada jest taka, aby zacząć od czegoś prostego. Na początku najlepiej zrozumieć podstawowe funkcjonalności, a potem, wraz z upływem czasu, porwać się na jakieś bardziej skomplikowane rzeczy.
Najważniejsze jest to, abyś wybrał(a) taką aktywność, która poprowadzi twoich uczniów do osiągnięcia celu edukacyjnego. Wykorzystanie zadania tylko po to, aby użyć danego narzędzia to strata czasu. Powinieneś wiedzieć, czego nauczą się uczniowie, wykonując dane ćwiczenie oraz czy odpowiedzi uczniów pomogą ci określić opanowanie danego standardu edukacyjnego.
KROK 2: Stwórz swój obrazek z tłem na pustym slajdzie
Na początek otwórz nową Prezentację Google i wybierz pusty układ na slajdzie (Kliknij prawym przyciskiem myszy na slajdzie, wybierz “Zastosuj układ – Pusty”). Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, jest stworzenie tła, którego nie będą mogli przemieścić uczniowie.
Wybierz tło, jeśli chcesz użyć jakiegoś innego koloru niż biały. Aby zmienić kolor tła kliknij prawym przyciskiem myszy na slajdzie, następnie wybierz “Zmień tło”.
Wstaw inne obrazki, kształty, które chcesz mieć w swoim szablonie ćwiczenia. (Wskazówka: wyszukuj obrazów w Prezentacjach, “Wstaw – Grafika – Szukaj w internecie”), w ten sposób oszczędzisz wiele czasu.
Możesz zmieniać kolejność warstw obrazów, klikając prawym przyciskiem myszy na dowolny obrazek i wybierając “Kolejność”. Pamiętaj, że na tym etapie umieszczamy wyłącznie elementy, które będą zablokowane. Jeszcze nie dodajemy obiektów, które będziemy przemieszczać.
Poniżej znajduje się przykładowe tło do zadania, które stworzyłam.

Gdy twój szablon jest już gotowy, nadszedł czas na zapisanie tła w formie obrazka. Kliknij: “Plik – Pobierz” i pobierz obraz w formacie JPEG lub PNG.
KROK 3: Stwórz szablon do swojego zadania.
Stwórz nowy slajd i zastosuj na nim tzw. “Pusty układ”.
Wgraj swój szablon ćwiczenia jako tło slajdu. (Kliknij prawym przyciskiem myszy na slajdzie, wybierz “Zmień tło”, następnie “Wybierz obraz” i wybierz obraz, który dopiero co pobrałeś.)
Teraz przyszedł czas na wstawienie obrazów i elementów, które uczniowie będą przemieszczać na slajdzie.
Jeśli chcesz stworzyć bank słów, których uczniowie nie będą mogli edytować musisz stworzyć je jako obrazy w Prezentacjach lub Rysunkach Google (w tutorialu powyżej pokazuje jak to zrobić).
Gdy utworzysz szablon ćwiczenia, możesz utworzyć pola tekstowe, w których uczniowie będą wprowadzali swoje odpowiedzi.
KROK 4: Zadaj uczniom zadanie na Google Classroom
Jeśli korzystasz z Google Classroom, zadaj uczniom zadanie jako Projekt i użyj opcji “Utwórz kopię dla każdego ucznia”, aby utworzyć osobny dokument dla każdego ucznia.

Drugą możliwością jest powielenie szablonu zadania dla każdego ucznia w klasie, podpisania go imieniem i udostępnienie dokumentu wszystkim uczniom w trybie edycji. Możesz to znowu zrobić w Google Classroom, tworząc projekt i wybierając przy załączonym pliku opcję “Uczniowie mogą edytować plik”.

Przeciąganie elementów w prezentacjach Google to świetny sposób na to, aby zobaczyć pracę swoich uczniów w jednym miejscu. W tej sytuacji uczniowie mogą widzieć pracę innych i na przykład komentować, w zależności od typu zadania.
A ty jak wykorzystasz interaktywne funkcjonalności w Prezentacjach Google? Jaki typ zadania stworzysz?