
Jesteś w klasie, z entuzjazmem mówisz uczniom, czego nauczą się na lekcji, po czym przechodzisz do meritum. Wczuwasz się w swoją rolę, aż powoli pot zaczyna spływać po twojej skroni. Rozpiera cię duma. Masz wrażenie, że po takiej prezentacji wszyscy uczniowie będą w stanie przejść do kolejnego etapu lekcji i zastosować poznaną teorię w praktyce.
Spoglądasz na klasę. Widzisz kilku uczniów gotowych do działania, kilka spojrzeń błądzących po ścianach, jakieś szmery, ziewnięcie. W twojej głowie rodzi się niepewność. Zastanawiasz się, czy wszystko na pewno było zrozumiałe. Na wszelki wypadek sprawdzasz, czy ktoś ma jakieś pytania. Klasę wypełnia niezręczna cisza. Przechodzicie do działania i… klapa! Nagle pojawia się las rąk i fala pytań: a czy może Pani powtórzyć to, tamto…a jak to było?
Dlaczego tak jest? Przecież wszystko przed chwilą zostało powiedziane. Ale zdziwienie szybko mija, gdy przypominasz sobie, że w sumie to częsty scenariusz w klasie, niezależnie czy wyświetlasz jakiś film czy sam coś prezentujesz.
Dzieje się tak z kilku powodów. Po pierwsze, jest to dobrze znany fakt, że nasze mózgi szybko tracą zainteresowanie, gdy są tylko biernymi odbiorcami informacji. (Myślę, że doświadczyłeś tego na jakiejś radzie pedagogicznej:)) Nawet uczniowie z najlepszymi intencjami wymiękają podczas przydługiego wideo lub wykładu nauczyciela.
Po drugie, uczniowie mają często inną początkową wiedzę (co wpływa na zrozumienie nowego materiału) oraz zazwyczaj mają inne potrzeby. Komuś wystarczy usłyszeć daną rzecz jednokrotnie, a inna osoba potrzebuje kilku powtórzeń.
Po trzecie, który z uczniów lubi wybijać się przed szereg na forum klasy i przyznawać, że czegoś nie wie/nie rozumie. Lepiej wmieszać się w tłum, udać, że wszystko było jasne i zobaczyć co wydarzy się za chwilę.
A co by było gdyby…?
Idealnie byłoby, gdyby podczas prezentowania nowych informacji lub wyświetlania filmu nauczyciel mógł równocześnie zadać pytanie wszystkim uczniom i tym samym sprawdzić poziom zrozumienia. Cała klasa mogłaby odpowiedzieć w tym samym czasie i otrzymać natychmiastowy feedback. Każdy mógłby poprosić nauczyciela o powtórzenie dowolnego fragmentu lekcji tyle razy, ile zaistnieje taka potrzeba i o dowolnej porze. To wszystko zadziałoby się bez uszczerbku na dynamice lekcji i przy pełnym zaangażowaniu uczniów. Jak to zrobić? Czy znam na to jakieś magiczne zaklęcie? Nie:) Ale znam narzędzie, które może zdziałać magię w twojej klasie, a mowa o Edpuzzle.
Czym jest i co potrafi Edpuzzle?
Edpuzzle to narzędzie umożliwiające dostosowanie wideo do twoich potrzeb poprzez możliwość przycięcia nagrania, dodania narracji, notatek tekstowych oraz interaktywnych pytań. Możesz użyć swój własny film lub wyszukać go w dostępnej bazie, na kanałach takich jak Youtube, Khan Academy, National Geographic, TED talks i wiele innych. Tak przygotowane wideo możesz zadać swojej klasie i monitorować postęp uczniów. W tym celu wystarczy utworzyć klasę na Edpuzzle lub importować istniejące klasy np. z Google Classroom.
Dodam jeszcze, że Edpuzzle to narzędzie freemium. Oznacza to, że wszystkie funkcjonalności są darmowe, limit dotyczy przechowywania filmów. W darmowej wersji możesz przechowywać 20 filmów na swoim koncie. Jeśli potrzebujesz więcej miejsca musisz wykupić dodatkowe miejsce.
Teraz zapraszam na tutorial, gdzie w pigułce pokażę jak korzystać z Edpuzzle.
Materiały wideo są powszechnie wykorzystywane w szkole. Zazwyczaj klasa wysłuchuje nauczyciela lub ogląda film wspólnie, po czym wykonuje zadanie, aby wykazać poziom zrozumienia.
Proponuję zadawanie filmów na Edpuzzle do indywidualnej pracy w trakcie lekcji lub do obejrzenia w domu w formie odwróconej klasy. Możesz np. nagrać film, w którym prezentujesz nowy materiał, zadać go do obejrzenia. Dzięki temu na lekcji od razu będziesz mógł zacząć od ćwiczeń praktycznych. Jest to ciekawa alternatywa do tradycyjnego schematu lekcji.
Dlaczego przypisanie filmu uczniom w Edpuzzle jest lepsze od tej tradycyjnej metody?
- Indywidualizacja, każdy uczeń może obejrzeć film dowolną ilość razy, przewinąć do wybranych fragmentów, wrócić do niego o dowolnej porze.
- Każdy uczeń pracuje w swoim tempie, lepsze warunki do skupienia i mniejsza szansa wybicia się z rytmu.
- Dzięki interaktywnym pytaniom w trakcie filmu, uczeń jest aktywny, nie traci uwagi.
- Świadomość, że wszystkie odpowiedzi są widoczne dla nauczyciela jest dodatkową motywacją do wykonania zadania.
- Natychmiastowy feedback, uczniowie otrzymują informację zwrotną dzięki czemu wiedzą, czy dobrze zrozumieli materiał i czy mogą przejść dalej.
- System monitoruje i zapisuje postępy uczniów. Na podstawie uzyskanych informacji możemy zmodyfikować lekcje lub podjąć np. dodatkową pracę z uczniami, którzy tego potrzebują.
- Odwrócenie schematu lekcji, czyli zapoznanie się z materiałem indywidualnie, w domu, oznacza, że na lekcji można działać. Podczas zajęć jest czas na pytania i praktycznie wykorzystanie tego, czego się dowiedzieliśmy. Nauczyciel monitoruje pracę, pomaga, a nie jest przekaźnikiem wiedzy.
Zostań ekspertem od Edpuzzle
Dla wszystkich osób znających angielski i mających do dyspozycji 90 minut, gorąco polecam kurs ‘Edpuzzle Coach’. Jest to bezpłatne szkolenie, dzięki któremu zapoznasz się z wszystkimi funkcjonalnościami Edpuzzle. Po ukończeniu kursu otrzymasz certyfikat oraz odznakę Edpuzzle Coach. Sama rok temu podjęłam się tego wyzwania i zostałam ekspertem. Może i ty nim się staniesz?

Tak jak w wielu innych przypadkach technologia umożliwia nam takie rzeczy, które nie mogłyby mieć miejsca w tradycyjnej klasie. Chyba że można byłoby się sklonować, przenosić w czasie, a doba trwałaby 72 godziny. Żal nie skorzystać z takich dobroci.
Czy namówiłam cię aby skorzystać z Edpuzzle? A może korzystasz z tego narzędzia na co dzień? Podziel się tym w komentarzu.