10 wskazówek jak efektywnie korzystać z Google Classroom

Google Classroom to podstawowe narzędzie, z którego korzystam na każdej lekcji. Służy mi jako miejsce do udostępniania plików oraz linków, przekazywania feedbacku, komunikacji z uczniami. Jest to moja baza do nauczania hybrydowego, które obecnie prowadzę. 

Największym atutem Google Classroom jest to, że integruje się z wszystkimi narzędziami Google, stanowiąc tym samym arsenał darmowych możliwości do wirtualnej współpracy. 

Czuję, że znam Google Classroom na wylot i dzisiaj chcę podzielić się moimi sprawdzonymi trikami, które mam nadzieję okażą się przydatne również dla ciebie. W tym artykule poznasz 10 wskazówek, które ułatwią ci codzienną pracę i pomogą w pełni wykorzystać potencjał tego narzędzia.

#1 Wyślij link do Zadania.

Wraz z upływem czasu w zakładce Zadania przybywa materiałów. Często prosimy uczniów o otwarcie konkretnych plików i odszukanie ich w gąszczu dokumentów, a to zadanie potrafi niektórych przerosnąć.

Czy wiedziałeś, że każde udostępnione zadanie posiada swój indywidualny link, który z łatwością możesz udostępnić? Wystarczy odszukać trzy kropeczki przy zadaniu i kliknąć w ‘Skopiuj link’, następnie udostępnić link uczniom w wybranym miejscu. 

#2 Oznacz osobę w komentarzu

Strumień to miejsce, które wykorzystuję do publikowania ogłoszeń i informacji dla uczniów. W komentarzach niejednokrotnie pojawiają się pytania i odpowiedzi. Jeśli odpisując chcemy być pewni, że wiadomość trafi do konkretnej osoby, należy oznaczyć ją w komentarzu poprzez wpisanie ‚@adresmailowy’. Gdy wpiszemy @, system od razu zasugeruje nam maile członków klasy. Dzięki temu uczeń otrzyma dodatkową notyfikację na maila o zamieszczonym komentarzu.

#3 Użyj ponownie posta

Jedna z moich ulubionych funkcjonalności, która oszczędza wiele czasu. Google Classroom umożliwia sprawną, ponowną publikację materiałów z wszystkich aktualnych oraz zarchiwizowanych zajęć (takich z poprzednich lat). Można je modyfikować lub udostępnić w niezmienionej formie. 

Aby skorzystać ponownie z wcześniej opublikowanych materiałów, będąc w sekcji Zadania, kliknij w ‚Utwórz’, wybierz ‚Użyj ponownie post’, wyszukaj go spośród dostępnych zajęć i nadaj mu nowe życie.

#4 Ogranicz notyfikacje

Powiadomienia na Google Classroom można równocześnie kochać i nienawidzić. Z jednej strony są źródłem cennych informacji, ale czasami niczym fala tsunami zalewają naszą skrzynkę mailową. Co wtedy począć? Zastanów się, które powiadomienia są ważne, a z których możesz zrezygnować. Gdy dokonasz tej decyzji, odszukaj trzy poziome kreseczki w lewym górnym rogu, przesuń suwakiem w dół i odszukaj ‘Ustawienia’. Spersonalizuj powiadomienia włączając lub wyłączając je, poprzez przesunięcie suwaka przy wybranej opcji, tak jak ja to robię poniżej.

#5 Opublikuj post lub zadanie w wielu klasach na raz

Jak oszczędzić kolejne kilka minut? Zdarza się, że przygotujemy coś dla kilku klas. Niezależnie czy jest to post w Strumieniu czy Zadanie, zamiast publikować pojedynczo, skorzystaj z opcji ‚Dla’ i wybierz z listy dostępnych klas, te z którymi chcesz podzielić się materiałami.

#6 Uporządkuj Zadania według określonego schematu

Chaos nigdy nie sprzyja uczeniu, dlatego ustalenie schematu, w jakim będziemy porządkować materiały w Zadaniach, to dla mnie totalny must-have. Uczniowie bez tego mają problemy z lokalizowaniem plików, więc po co jeszcze bardziej utrudniać im życie? A tak serio, to istnieje kilka technik na segregowanie treści na Google Classroom. Kiedyś pewnie napiszę o tym osobny artykuł ale dzisiaj podzielę się moimi trzema ulubionymi technikami. Możemy obrać jeden ze sposobów, w zależności od naszych obecnych potrzeb:

1 Posegregować rozdziałami albo modułami

2. Uporządkować tygodniami

3. Na samej górze utworzyć temat: DZISIAJ

Polecam ten trik każdemu. Dzięki temu wyciągniesz na wierzch najważniejsze pliki, ułatwiając życie sobie i uczniom.

#7 Używaj właściwego typu komentarzy

Google Classroom oferuje kilka kanałów komunikacji z grupą, takich jak: ‚Komentarze do zajęć’ i ‘Komentarze prywatne’. Jest to znakomity sposób na ożywienie dyskusji pod projektem, pochwalenie za świetną pracę, czy też przekazanie informacji zwrotnej, na temat tego, co jeszcze można polepszyć. Pamiętaj, że ‘Komentarze do zajęć” są widoczne dla wszystkich i powinny się tam znajdować wyłącznie informacje dotyczące całej grupy. Jeśli kierujesz do ucznia personalny feedback, gdzie wskazujesz mu np. obszary do poprawy, użyj komentarzy prywatnych.

#8 Stwórz bank komentarzy z odnośnikami

W Google Classroom mamy możliwość utworzenia osobnej kopii pliku dla każdego ucznia w Prezentacjach lub Dokumentach Google, w której np. wykona zadanie pisemne.  Jako nauczyciel masz podgląd dokumentu każdego ucznia i w czasie rzeczywistym widzisz wprowadzone zmiany. Co więcej, możesz w każdym momencie zasugerować zmiany lub skomentować dowolny fragment. Jak dla mnie jest to totalnie nowy wymiar przekazywania informacji zwrotnej. Nigdy dotąd w warunkach tradycyjnych nie udało mi się tak wnikliwie przepracować z uczniem jego pracy pisemnej. Zatrzymajmy się przy tych komentarzach. Będąc w Dokumencie Google zaznacz wybrany fragment, a po prawej stronie pojawi się dymek z plusem. Klikając w niego możemy zamieścić komentarz.

Podczas poprawiania często napotykamy podobne błędy, zamiast za każdym razem pisać tą samą odpowiedź, warto stworzyć bank komentarzy. Posiadając bazę komentarzy, następnym razem, gdy zaczniesz wpisywać jakieś frazy w komentarzu, system podpowie ci czy nie chcesz użyć, któregoś wcześniej opracowanego komentarza.

Dla mnie dobry komentarz to taki, który nie podaje poprawnej odpowiedzi, ale naprowadza na nią ucznia. W celu skierowania ucznia na właściwe tory, często zamieszczam link do strony, gdzie znajdują się np. informacje na dany temat. Pamiętaj, aby przy podawaniu takiego linku użyć na początku ‘https’, aby był on aktywny.

#9 Zaproś do swojej klasy innych nauczycieli

Jeśli posiadasz zespół przedmiotowców w szkole, pracujący na tym samym programie lub np. przejmujesz klasę po innym nauczycielu, warto poprosić o dostęp do klasy. W tym przypadku uzyskasz dostęp do wszystkich materiałów, bez konieczności ich każdorazowego udostępniania. Jest to też idealna okazja do podglądnięcia jak inni wykorzystują Classroom, która może zainspiruje cię do nowych działań i wykorzystania nowych narzędzi? Sharing is caring <3

#10 Wylosuj osobę w aplikacji

Mało znaną funkcją skrywającą się w aplikacji Google Classroom jest możliwość wylosowania ucznia z klasy.  Otwórz aplikację Classroom, wejdź w dowolną klasę, odszukaj zakładkę ‚Osoby’, następnie kliknij kwadraciki w prawym górnym rogu, aby rozpocząć losowanie. Jest to alternatywa do losowania uczniów np.: patyczkami, która być może przypadnie ci do gustu?

Póki co, sprzedałam ci moje najważniejsze triki, jak efektywnie korzystać z Google Classroom. Czy któryś z nich cię zaskoczył? A może masz swoje sprawdzone sposoby na użycie tego narzędzia, którymi chcesz się podzielić w komentarzu?