7 wskazówek jak korzystać z Google Classroom ucząc zdalnie

Nauczanie zdalne stało się rzeczywistością. Od poniedziałku większość nauczycieli i uczniów na nowo wejdzie do świata online. Tym razem nie jest to totalne zaskoczenie, takie jak w marcu. Jesteśmy bogatsi o doświadczenie z poprzedniego roku szkolnego, przetestowaliśmy kilka rozwiązań, uczniowie coraz płynniej obsługują e-narzędzia.

Na codzień korzystam z G Suite dla Szkół. W arsenale narzędzi Google, Classroom zdaje się być niezastąpiony. W tym wpisie podzielę się z tobą siedmioma wskazówkami, jak używać Google Classroom do nauczania zdalnego. 

Co to jest Google Classroom?

Jest to narzędzie, za pośrednictwem którego uczniowie i nauczyciele mogą komunikować się, współpracować, zarządzać zadaniami w wersji cyfrowej, dzielić się materiałami oraz organizować swoją pracę. Więcej informacji tutaj.

Jeśli korzystasz z Google Classroom ze swoimi uczniami, zakładam, że szkoła, w której uczysz posiada G Suite dla Szkół i Uczelni. Jeśli nie, w każdym momencie możesz wypełnić formularz i uzyskać dostęp po weryfikacji szkoły. Usługa jest bezpłatna dla szkół. Więcej informacji tutaj.

7 wskazówek jak korzystać z Google Classroom ucząc zdalnie

1. Posprzątaj Classroom

Chaos w notatkach nigdy nie jest sprzymierzeńcem efektywnego uczenia się. Porządkując materiały, umieszczając je według określonego schematu ułatwisz uczniom lokalizację plików, a ty unikniesz miliona pytań typu: Gdzie znajdę materiały do dzisiejszej lekcji? 

W normalnych warunkach poleciłabym posegregowanie materiałów tematycznie. W obecnej sytuacji postawiłabym jednak na prostotę i uporządkowała materiały tygodniami. Wtedy uczeń z łatwością może znaleźć materiały do lekcji, w której np. nie mógł uczestniczyć na żywo.

Zalecam publikowanie wszystkich materiałów do lekcji, nawet jeśli lekcja odbywa się poprzez wideo spotkanie np. na Google Meet. Jeśli już przygotowaliśmy materiały udostępnijmy je na Google Classroom. Może to wyłącznie pomóc uczniom, a nie zaszkodzić. Jest to ważne z kilku powodów:

  • uczniowie mogą nie mieć dostępu do komputera w trakcie trwania wideolekcji,
  • mogą mieć problemy techniczne (brak internetu, wyrzuca ich z wideolekcji, nie słyszą wyraźnie co mówi nauczyciel, bo ciągle im coś przerywa),
  • niektórzy potrzebują wrócić do materiału, który pojawił się na lekcji.

Dobrym pomysłem jest również nagrywanie swoich lekcji online (Google Meet daje taką możliwość) i udostępnianie ich w Classroom wraz z plikami do lekcji na dany dzień. Mamy wtedy pewność, że nieobecni uczniowie mogą wziąć udział w zajęciach w dogodnym dla nich czasie, a ci, którzy tego potrzebują, obejrzeć film ponownie.

2. Gromadź pliki do lekcji w jednym miejscu w zakładce “Zadania”

Kolejnym krokiem do uporządkowania  materiałów do lekcji jest gromadzenie ich w jednym miejscu, w zakładce “Zadania”. Przypisujemy je do konkretnej lekcji/tematów. 

Strumień nie jest odpowiednim miejscem na publikowanie postów z materiałami do lekcji, a tym bardziej zadań uczniów, ale o tym więcej za chwilę.

Wszystkie pliki dotyczące lekcji zgromadź w jednym miejscu, dodając załączniki.

Jeśli w późniejszym czasie chcesz coś dodać, skorzystaj z opcji edycji i załącz dany plik do lekcji. Nie twórz nowego projektu ani nie zamieszczaj nowego posta w Strumieniu. Dzięki temu unikniesz bałaganu i uczniowie będą mieli wszystko w jednym miejscu.

3. Zrób porządek w Strumieniu

Z doświadczenia wiem, że ciężko jest odszukać informacje w Strumieniu, w którym umieszczane jest wszystko, czyli: ogłoszenia, posty uczniów oraz notyfikacje o nowych materiałach udostępnionych na Google Classroom. 

Strumień to centrum komunikacji. Jest to miejsce do publikowania ogłoszeń i dzielenia się informacjami z uczniami. W zaistniałej sytuacji, gdy zostaliśmy pozbawieni rzeczywistego kontaktu, uważam, że powinniśmy wykorzystywać Strumień głównie w tym celu. 

W ustawieniach domyślnych w Strumieniu pokazują się notyfikacje o nowych rzeczach opublikowanych w zakładce Zadania. Odnoszę wrażenie, że jest to duplikowanie tej samej informacji w dwóch miejscach, przez co “zabrudzamy” nasz Strumień.

Istnieje możliwość całkowitego wyłączenia powiadomień o zadaniach w Strumieniu (co osobiście zalecam). Jeśli zdecydujesz się na pozostawienie powiadomień o zadaniach w Strumieniu, możesz nadal podjąć decyzję, czy chcesz pokazywać skrócone powiadomienia, czy takie ze szczegółami i załącznikami. Aby to zrobić:

  1. Wejdź na www.classroom.google.com
  2. Kliknij w zajęcia.
  3. Będąc na stronie Strumienia, kliknij w Ustawienia (zębate koło w prawym górnym rogu).
  4. Pod Ogólne, znajdź “Zadania w strumieniu” i wybierz odpowiednią opcję.

W ustawieniach Ogólnych możesz również zdecydować, czy w Strumieniu twoi uczniowie będą mogli  dodawać posty, komentować, czy może zablokujesz im tą możliwość. Osobiście doradzam pozostawienie możliwości publikowania postów oraz komentarzy. Classroom to idealne miejsce, gdzie uczniowie mogą zwrócić się z pytaniem do nauczyciela lub rówieśników, zamiast pisać indywidualne maile. Oczywiście należy przyglądać się treściom, które publikują twoi uczniowie. Możemy zawsze usunąć ich posty/komentarze lub “wyciszyć” danego ucznia (myślę, że to przydatna opcja).

4. Zadając zadania skorzystaj z opcji “Utwórz kopię dla każdego”

Postanowiłam podzielić się tą wskazówką, bo wiem, że dla świeżych użytkowników Classroom ta możliwość nie zawsze jest znana, a jest cudowna i oszczędzi ci sporo pracy. 

Gdy tworzymy Projekt (w zakładce Zadania) i udostępniamy uczniom dowolne pliki, dokumenty czy prezentacje, w ustawieniach domyślnych otrzymują oni dostęp do wyświetlania pliku. Wybierając opcję edycji zgadzamy się na to, że każdy uczeń może wprowadzić zmiany w udostępnionym pliku, a wprowadzone zmiany są widoczne dla wszystkich. 

Co można zrobić, jeśli chcemy, aby każdy uczeń wykonywał zadanie w osobnym dokumencie? Możemy utworzyć kopie pliku z instrukcjami na Dysku, a następnie udostępnić te kilkanaście plików pojedynczym uczniom. Ale po co, jeśli można łatwiej? Jak?

  1. Będąc na wybranych zajęciach, wejdź w zakładkę Zadania.
  2. Kliknij w “Utwórz”, następnie “Utwórz projekt”.
  3. Załącz istniejący plik lub utwórz go.
  4. Przy dokumencie naciśnij strzałeczkę, pojawią się trzy opcje, wybierz “Utwórz kopię dla każdego”. Kliknij “Zadaj” i gotowe!

Tym sposobem każdy z uczniów ma możliwość pracy w indywidualnym dokumencie, a ty masz wszystkie pliki w jednym miejscu. Możesz płynnie przeskakiwać między dokumentami uczniów, bez konieczności otwierania każdego w osobnej karcie. Na bieżąco widzisz wszystkie zmiany, które wprowadza uczeń. Możesz udzielać informacji zwrotnej w trakcie procesu tworzenia, a nie dopiero wtedy, gdy uczeń odsyła produkt końcowy. 

Jeśli oczekujesz, że uczeń przedstawi efekty swojej pracy w dokumencie, koniecznie skorzystaj z zakładki Zadania ->Projekt. 

Uczniowie nie powinni publikować prac, które są przeznaczone wyłącznie do wglądu nauczyciela, w Strumieniu. Przypominam, że Strumień to miejsce do komunikacji grupowej, a nie indywidualnego feedbacku. 

5. Wygeneruj link do wideo spotkania na Google Meet i zamieść go w Classroom

Google Meet i Classroom to idealne połączenie do nauczania zdalnego. Czy wiedziałeś, że uczniowie mogą jeszcze łatwiej i szybciej dołączać do wideolekcji? Warto zamieścić link do spotkania na Meet w nagłówku klasy. Jak to zrobić?

Będąc w wybranej klasie, w nagłówku klasy odszukaj ‚Wygeneruj link do rozmowy w Meet’, kliknij w niego, pojawi się okienko, zapisz zmiany.

Od tej pory wystarczy, że o określonej przez ciebie porze uczniowie klikną w link widoczny na stronie głównej w Classroom, aby dołączyć do waszych zajęć (Koniec z rozsyłaniem zaproszeń. Czyż to nie jest cudowne rozwiązanie?). Jeśli zdecydujesz się na ten typ prowadzenia wideolekcji, nie zapomnij poinformować uczniów, jak mają dołączyć do lekcji za pierwszym razem. 

Zawsze istnieje możliwość zmiany linku do spotkania. Aby to zrobić będąc w wybranej klasie odszukaj zębate koło (w prawym górnym rogu), odszukaj spotkanie w Meet, kliknij w strzałkę obok linku i kliknij ‚Resetuj’.

6. Wyłącz powiadomienia, których nie potrzebujesz, aby nie zwariować

Większość nauczycieli kocha i równocześnie nienawidzi systemu powiadomień na Google Classroom. Dobra wiadomość jest taka, że możesz określić jakie powiadomienia chcesz dostawać, a z których chcesz zrezygnować. 

  1. Idź do głównego menu (trzy poziome kreseczki w lewym górnym rogu).
  2. Kliknij w Ustawienia, na samym dole.
  3. Przy “Powiadomienia dotyczące zajęć” kliknij strzałeczkę w dół. Wysuną się wszystkie zajęcia, które prowadzisz.
  4. Przesuń suwak obok zajęć aby włączyć/wyłączyć powiadomienia.

7. Spraw, aby uczniowie poczuli się jak u ciebie w klasie

Sytuacja, w której znaleźliśmy się, jest trudna dla uczniów z wielu powodów. Jednym z nich jest pozbawienie ich żywej interakcji z nauczycielami i rówieśnikami, które powoduje poczucie izolacji i odosobnienia. Szkoła to nie tylko nauka, ale przede wszystkim relacje. Nie zapominajmy o tym prowadząc wirtualną edukację.

Co możemy zrobić, aby uczniowie zobaczyli cząstkę nas w swoich lekcjach?

  • Umieść swoją twarz w klasie.

    Pewnie nie spodoba cie się ten pomysł, ale spróbuj, warto wyjść ze swojej strefy komfortu. Od czasu do czasu umieść w Strumieniu swoje zdjęcie, zapytaj uczniów jak się mają, jak spędzają wolny czas? W szkolnych warunkach takie rozmowy są na porządku dziennym. Pokaż swoim uczniom, że myślisz o nich i że są dla ciebie ważni. 
  • Spersonalizuj motyw klasy. 

    Możesz przesłać wybrane zdjęcie z internetu, które w jakiś sposób nawiązuje np. do czegoś co lubicie lub czym zajmujecie się na zajęciach. Dobrym pomysłem może być stworzenie swojego Bitmoji i umieszczenie go w motywie klasy. Mała rzecz, a cieszy.
  • Nagrywaj filmiki do zajęć ze swoim udziałem. 

    Uwierz mi, żaden filmik z internetu nie pobije tego przygotowanego przez “Moją Panią/ Pana”. Możesz nagrać materiał do lekcji, ale równie dobrze opowiedzieć kawał lub nagrać wyzwanie, które rzucasz swoim uczniom na kwarantannie. Pomysłów jest bez liku, im śmieszniej tym lepiej. 

Mam nadzieję, że te wskazówki okazały się dla ciebie przydatne. Jeśli masz jakieś swoje sprawdzone pomysły, jak korzystać z Google Classroom ucząc zdalnie, podziel się nimi w komentarzach.

podobne wpisy

5 dodatków i rozszerzeń, które podkręcą twoją Prezentację Google

Jak sprawić, aby uczniowie prosili o powtórki? Odmień swoje lekcje z Gimkit

Grupowe notatki w Prezentacjach Google na lekcji online (+darmowy szablon)

Flipgrid w akcji – 20 pomysłów na lekcje zdalne

Jak stworzyć pokoje na Google Meet?