Jak stworzyć pokoje na Google Meet?

Praca w parach i grupach to bardzo ważny element na moich lekcjach angielskiego. Wraz z rozpoczęciem pracy zdalnej, moją pierwszą myślą było, jak moi uczniowie będą ćwiczyć mówienie? 

W mojej szkole do nauki zdalnej wykorzystujemy Google Meet, który w wersji podstawowej nie daje możliwości tworzenia pokoi podczas wideorozmowy. Ta funkcjonalność jest dostępna wyłącznie w wersji premium, G Suite for Education Enterprise. Być może kiedyś Google udostępni tą usługę dla standardowych kont G Suite. Póki co, trzeba się uzbroić w cierpliwość i wykorzystać dostępne rozwiązania. 

W tym wpisie pokażę ci jak stworzyć tzw. Breakout Rooms w Google Meet z rozszerzeniem do przeglądarki Google Chrome. Oprócz tego podzielę się moimi sprawdzonymi sposobami na organizację pracy w grupach na lekcji online.

Jak stworzyć pokoje na Google Meet?

Wychodząc naprzeciw potrzebom nauczycieli na całym świecie, powstał dodatek do przeglądarki Google Chrome, który umożliwia podzielenie uczestników wideorozmowy na kilka oddzielnych pokoi, mowa o Google Meet Breakout Rooms, które możesz pobrać tutaj. Aby użyć rozszerzenia, wystarczy, że nauczyciel ma zainstalowany dodatek w swojej przeglądarce.

Jak go użyć? Obejrzyj ten tutorial.

Jak zorganizować pracę uczniów?

#1 Przydziel uczniów do pokoi przed lekcją

W trybie stacjonarnym codziennie wykorzystuję system pracy w parze. Moi uczniowie mają przydzielonego partnera na miesiąc, zgodnie z umiejętnościami językowymi. Dzięki takiej organizacji praca w parze jest dynamiczna i wystarczy jedno hasło na lekcji, aby rozpoczęła się dyskusja. 

Postanowiłam przenieść ten system także do wirtualnej pracy. Aby ułatwić uczniom organizację, stworzyłam grafikę w Prezentacjach Google, która przedstawia z kim pracują, w jakim pokoju i jak mają się tam przenieść. W nazwie pokoju znajduje się hiperłącze, czyli podpięty link do spotkania. W tym przypadku są to linki do pokoi, które stworzyłam z użyciem rozszerzenia Breakout Rooms for Google Meet (w tutorialu pokazuję, jak je wygenerować).

Następnie udostępniam uczniom link do prezentacji, np. na Google Classroom lub wysyłam link na czacie podczas spotkania na Meet. 

#2 Przekaż szczegółowe instrukcje do zadania

Od tego zależy pomyślność pracy w grupie. Uczniowie powinni dokładnie wiedzieć, na czym polega zadanie. W momencie, gdy przejdą do innego spotkania są zdani głównie na siebie.  Zadbaj, aby instrukcje były jasne i wystarczająco szczegółowe. Udostępnij je uczniom, aby w dowolnym momencie mogli do nich wrócić. Zawsze warto je omówić wspólnie, zanim uczniowie przejdą do wyznaczonych pokoi.

#3 Wyznacz czas, wstaw minutnik

Dobrym pomysłem jest wstawienie do tej samej prezentacji wirtualnego minutnika, tak aby dana grupa wiedziała, kiedy ma zakończyć pracę i np. wrócić na główne spotkanie. W Prezentacjach Google można bezpośrednio wstawić film z Youtube, mamy tam do wyboru mnóstwo wariantów.

# 4 Przydziel uczniom role w grupach

Nadanie ról w grupie przynosi dwie korzyści. Po pierwsze daje uczniom poczucie bycia odpowiedzialnym za coś, bycia docenionym oraz wpływa na polepszenie jakości pracy danej grupy. Uczniowie naprawdę nie potrzebują mieć nad sobą ciągle nauczyciela, aby dobrze współpracować, czasami wystarczy im tylko trochę podpowiedzieć, jak to zrobić. 

W grupie można wyznaczyć np.: strażnika czasu, osobę kontrolującą poziom hałasu, osobę notującą wnioski z dyskusji, kogoś kto będzie czuwał nad tym, czy grupa pracuje nad wyznaczonym zadaniem. Pomysłów jest wiele. 

Wyznaczenie ról jest ważne, ponieważ choć mamy możliwość przeskakiwania między pokojami, to w praktyce ciężko jest zapanować nad wszystkimi grupami na raz. Uczniowie są świetnymi pomocnikami.

Praca w parach/grupach, choć trudniejsza do zorganizowania online, jest bardzo ważna i nie powinniśmy z niej rezygnować. Osobiście, w nauczaniu online najbardziej brakuje mi spontanicznej komunikacji, klasowego szmeru, a nawet chichotów i zbędnych żarcików moich klasowych ananasów. Przysłuchiwanie się rozmowom uczniów w pokojach daje mi poczucie szkolnej normalności, za którą bardzo tęsknię. Dla moich uczniów jest to z kolei wyjątkowa możliwość do dzielenia się swoją wiedzą i uczenia się od siebie nawzajem.

A czy Ty pracujesz w grupach na swoich lekcjach online? Znasz jeszcze jakieś inne pomysły na zorganizowanie pracy w grupach na wideolekcji? Jeśli tak, to podziel się nimi w komentarzu.

Zapisz się na mój Newsletter!