
Jak tylko po raz pierwszy natknęłam się na Flipgrid, była to od razu miłość od pierwszego wejrzenia. Miało to miejsce długo przed przejściem na nauczanie online. To darmowe narzędzie zauroczyło mnie szczególnie tym, że daje możliwość aktywizacji uczniów, stwarza środowisko do wymiany zdań na dowolny temat w przystępnej formie wideo.
Podczas pracy stacjonarnej wykorzystywałam Flipgrid głównie do przedłużenia dyskusji trwających na lekcjach i ćwiczeń na mówienie, bo akurat uczę angielskiego. Natomiast w edukacji online, Flipgrid stał się dodatkowo podstawową i często jedyną formą wyrażania indywidualnych opinii, klasowych dyskusji, które przyczyniają się do budowania relacji w grupie i poczucia wspólnoty.
Co to jest Flipgrid?

Jest to darmowe narzędzie, które umożliwia prowadzenie wirtualnych dyskusji klasowych w formie wideo. Jak to wygląda w praktyce? Nauczyciel tworzy temat ze szczegółowymi instrukcjami, pytaniami, opcjonalnie może załączyć film lub obrazek. Następnie zaprasza uczniów do wypowiedzenia się na dany temat, udostępniając link lub kod do tematu. Taki link umożliwia uczniom nagranie swojej wypowiedzi w formie wideo, które automatycznie zapisują się przy danym wątku (temacie) i są widoczne dla wszystkich zaproszonych uczestników. Aby móc dołączyć do dyskusji na Flipgrid, konieczne jest zalogowanie się przez konto Google lub Microsoft.
Uczniowie mogą nie tylko podzielić się swoim zdaniem, ale przede wszystkim wysłuchać opinii kolegów i koleżanek oraz je skomentować. Jest to odwzorowanie typowej klasowej dyskusji z tym, że uczniowie mogą przyłączyć się do dyskusji o dowolnej porze, posłuchać wypowiedzi nawet każdej osoby z klasy, zareagować (w szkolnych warunkach nie zawsze jest to możliwe) oraz w razie potrzeby wrócić do udostępnionych materiałów.
Dzięki Flipgridowi dyskusja może wyjść poza mury naszej klasy. Sama od czasu do czasu tworzę tematy dla wszystkich grup, które uczę. Lubię obserwować jak uczniowie nawiązują między sobą interakcje i uczą się od siebie nawzajem. Jest to szczególnie ważne w obecnej sytuacji, gdy pracujemy online i możliwość interakcji z osobami spoza klasy jest bardzo ograniczona.
Flipgrid umożliwia też współpracę z innymi nauczycielami i uczniami na świecie. Jeszcze nie podjęłam takiej współpracy z innym nauczycielem, ale to zadanie jest na mojej liście rzeczy do zrealizowania na lekcji w najbliższym czasie.
Jak korzystać z Flipgrid?
Flipgrid w akcji – jak wykorzystać go na lekcji?
Tym, co czyni Flipgrid wyjątkowym jest jego uniwersalność. Jestem przekonana, że można wykorzystać go na każdym przedmiocie. Podzielę się dwudziestoma pomysłami na aktywności na dowolnych zajęciach. Gotowi na inwazję inspiracji?
Uniwersalne pomysły:
- Dyskusje, wymiany zdań.
- Wyjaśnianie jak uczeń rozwiązał zadanie, tłumaczenie toku myślenia (idealne na matematyce podczas obliczeń, czy też przyrodzie przy wykonywaniu eksperymentów). Narzędzie daje możliwość wstawienia obrazka np: z obliczeniami i oprawienia go ustnym komentarzem.
- Refleksja, czego nauczyłem się na lekcji/ w rozdziale.
- Aktywowanie dotychczasowej wiedzy, co uczeń wie w danym temacie.
Warto wspomnieć, że Flipgrid jest istnym rajem szczególnie dla nauczycieli angielskiego, ponieważ zawiera bogatą bibliotekę tematów przygotowanych przez innych nauczycieli (ok. 30 tys), które można użyć na swojej lekcji.
Jako językowiec mam też kilka pomysłów na zastosowanie Flipgrida na lekcji języka obcego i nie tylko:
- Definicje słów – uczniowie nagrywają definicje słów z lekcji/rozdziału, a inni zgadują słowo w komentarzu.
- Filmowy słowniczek- uczeń prezentuje słowo na fiszce lub pokazuje, jeśli jest to możliwe, wyjaśnia znaczenie, podaje przykład.
- Show and tell – pokaż jakiś przedmiot i opowiedz o nim, np: ulubiony kubek, pamiątka z wakacji, ulubiony gadżet itp.
- Gra would you rather, wybranie jednego z dwóch wariantów i uargumentowanie swojej decyzji.
- Łamańce językowe – wyzwanie, czyli ubaw po pachy.
- Stworzenie wspólnego opowiadania, każdy nagrywa jakąś część, np.: po 30 sekund.

Na deser zostawiłam kilka propozycji na wykorzystanie Flipgrida do budowania wspólnoty szkolnej podczas pracy zdalnej. Obecnie jesteśmy pozbawieni grupowych interakcji takich jak apele, wydarzenia szkolne czy pogaduszki na korytarzu. Wirtualnie też możemy dać uczniom namiastkę szkolnej rzeczywistości. Zaprezentowane poniżej wyzwania mogą dziać się w gronie klasowym ale jeszcze lepiej byłoby zaangażować w to całą szkołę.
- Nagranie życzeń np.: z okazji dnia nauczyciela, świąt, dnia chłopaka/dziewczyny.
- Życzenia urodzinowe. Pomimo nauczania zdalnego, nadal możemy przekazać kilka miłych słów solenizantowi, tak jak to robiliśmy w szkole.
- Poranny check-in, jak się mam, co u mnie słychać?
- Dwie prawdy i jedno kłamstwo, super pomysł, aby poznać się bliżej. Uczniowie próbują odgadnąć odpowiedzi w komentarzach.
- Parada zwierzątek, pokaż swojego domowego pupila.
- Wyzwania taneczne, można wymyślić albo wykorzystać platformę goNoodle.
- Wspólne ćwiczenia.
- Docenianie tego co mamy, trzy rzeczy za które jestem dzisiaj wdzięczny/a. Coś na polepszenie nastroju w tych dziwnych czasach, czyli myślimy pozytywnie.
- Rekomendacje np: książek, filmów, jedzenia.
- Wspólne gry np.: kalambury online. Uczeń pokazuje, a pozostali odgadują hasło w komentarzach.
Czy czujesz się zainspirowany? Który z moich pomysłów najbardziej przypadł ci do gustu? Dla mnie hitem jest parada zwierząt na lekcji online. Sama zrealizowałam ten pomysł i okazał się ogromnym sukcesem.
A może masz jeszcze inny pomysł na wykorzystanie Flipgrida na lekcji? Podziel się w komentarzu.