6 pomysłów jak wykorzystać Jamboard na lekcji

Tablica to podstawowe narzędzie w klasie służące do tworzenia notatek i wizualizacji tego, o czym się uczymy. Moim ulubieńcem w kategorii wirtualnych tablic jest Jamboard i towarzyszy mi praktycznie na każdej lekcji. 

To nie pierwszy raz, kiedy na moim blogu piszę o Jamboard. Jeśli jeszcze nie znasz tego narzędzia, to najpierw zachęcam cię do przeczytania tego wpisu: Współpraca na wirtualnej tablicy Jamboard. Znajdziesz tam artykuł i tutorial, gdzie pokazuję podstawowe funkcjonalności tego narzędzia. 

Natomiast dzisiaj opowiem o moich ulubionych sposobach na wykorzystanie Jamboard w klasie. Jakie aktywności sprawdzają się na moich lekcjach?

1. Notowanie na obrazku

Bardzo często wykorzystuję Jamboard do notowania na obrazku. Łatwość z jaką mogę przesłać dowolny obraz z komputera, Dysku, albo odnaleźć go bezpośrednio w wyszukiwarce Google powoduje, że w bardzo krótkim czasie jestem w stanie przygotować aktywność na lekcję. 

Często robię zdjęcie lub zrzut ekranu ćwiczeniom, które miałam przygotowane w wersji papierowej lub formie dokumentu i przenoszę notowanie na wirtualną tablicę Jamboard.

BONUSOWY TRIK:  Podczas notowania, zakreślania wybranych fragmentów zależy nam, aby nie przesunąć głównego obrazu. Dlatego najlepiej ustawić wybraną grafikę jako tło, wtedy uczniowie nie będą mogli jej omyłkowo przemieścić. Aby to zrobić, wchodzimy w “ustaw tło” i wstawiamy nasz obraz.

2. Grupowe notatki

Na moich lekcjach online często pracujemy w grupach. Uczniowie spotykają się w Pokojach i rozmawiają na wybrany temat. Lubię wiedzieć co się u nich dzieje, staram się jak najlepiej monitorować ich pracę, ale niestety nie mogę być z wszystkimi na raz na kilku spotkaniach. Wypracowałam pewne rozwiązanie. 

Tworzę Jamboard, na którym dzielę się instrukcjami do zadania oraz tworzę slajd dla każdej grupy. Zadaniem uczniów jest podsumowanie najważniejszych wniosków z dyskusji według moich wytycznych. Będąc na tym Jamboardzie widzę jak wygląda dynamika pracy grupy, odwiedzam uczniów, którzy mają problemy i pytania. Na podstawie sporządzonych notatek wspólnie podsumowujemy dyskusję. 

Czasami praca grupowa odbywa się wyłącznie na Jamboard. Grupa dostaje zadanie, ma wspólnie opracować dany temat gromadząc najważniejsze informacje na swoim slajdzie, a następnie zaprezentować go przed klasą. Pamiętaj, żeby określić przed wpuszczeniem klasy na jeden Jamboard, kto ma pracować na jakim slajdzie, aby zapobiec zamieszaniu.

Do grupowych notatek czasami wykorzystuję Prezentacje Google, kiedyś dokładnie opisałam jak to robię (Grupowe notatki w Prezentacjach Google na lekcji online). 

3. Mapy myśli, burza mózgów

Jamboard idealnie sprawdza się jako narzędzie do tworzenia map myśli, a konkretnie do zbierania pomysłów, sortowania informacji, przemieszczania, dostrzegania powiązań poprzez rysowanie linii. Wystarczy pusty slajd z hasłem, żeby wyciągnąć fajne pomysły od uczniów.

4. Nagrywanie ekranu i pokazanie sposobu myślenia

Co tak naprawdę siedzi w głowach uczniów? Jak rozumieją dany temat? Niech pomyślą na głos i o tym opowiedzą! Kolejny pomysł na wykorzystanie Jamboard to nagranie ekranu z użyciem narzędzia takiego jak Screencastify, czy też Loom. Uczniowie mogą opisać to, co zrobili na Jamboard i wyjaśnić tok swojego myślenia.  

Sama często wykorzystuję ten sposób do nagrywania filmików dla moich uczniów, gdzie wyjaśniam im zagadnienia z lekcji, następnie udostępniam materiały w formie odwróconej klasy.

5. Cała klasa na pokład Jamboard 

Wiem, że nie wszyscy nauczyciele są zwolennikami wpuszczania dużej ilości uczniów na jeden Jamboard, ale dla mnie jest to jedna z ulubionych form pracy, szczególnie na lekcjach online. Dlaczego? Mogę monitorować pracę wszystkich uczniów w jednym miejscu, a mój komputer nie dostaje zadyszki, co ma miejsce, gdy otwieram kilkanaście indywidualnych dokumentów na raz. Kolejnym plusem jest to, że uczniowie mają dostęp do notatek pozostałych osób w klasie i efekty ich pracy są widoczne dla szerszej publiczności. 

Jak organizuję taką aktywność? Zazwyczaj na pierwszym slajdzie umieszczam instrukcję. Następnie tworzę slajd z konkretnym zadaniem/pytaniami i powielam go tworząc tyle slajdów ilu mam uczniów w klasie. Później daję dostęp do pliku, zapraszam uczniów na Jamboard i każdy z nich zajmuje wybrany slajd, oznaczając go swoim imieniem. Obowiązuje żelazna zasada, nie ruszamy slajdów, które ktoś zarezerwował. Dobra organizacja i szacunek do cudzej pracy to klucz do powodzenia tej aktywności.

6. Słowniki obrazkowe

Niezależnie czy uczysz języka, matematyki, polskiego czy biologii na pewno są na twoim przedmiocie słowa/pojęcia, które trzeba znać. Aby ułatwić ich zapamiętywanie, ja z moimi uczniami często tworzę autorskie słowniki obrazkowe i robię to właśnie na Jamboard.

Uczniowie dostają ode mnie listę słów, następnie zapisują definicję, wykorzystują słowo w zdaniu i dodają obrazek. Dzięki takim spersonalizowanym słownikom, nowe słownictwo wchodzi szybciej do głowy i zostaje na dłużej.

Chcesz skorzystać z mojego szablonu? Kliknij w poniższy link a kopia tego szablonu w języku polskim lub angielskim zapisze się na twoim Dysku.

Na deser zostawiłam dla ciebie dwa bonusowe triki, które usprawnią twoją pracę z Jamboard

#TRIK NUMER 1

Największym atutem Jamboard jest możliwość współpracy w czasie rzeczywistym. W związku z tym podsuwam pomysł jak szybko i łatwo udostępnić szablon tablicy dla uczniów.

Krok numer jeden: w okienku ‘udostępnianie’ daj możliwość wyświetlania pliku osobom z linkiem. Potem w pasku adresu URL Jamboarda odszukaj słowo ‘viewer’ i zamiast niego wpisz słowo ‘copy’. Następnie skopiuj link i udostępnij uczniom. W ten sposób, gdy uczeń kliknie w ten link, na jego Dysku automatycznie utworzy się kopia pliku.

Analogicznie, jeśli w adresie url Jamboarda słowo ‘viewer’ zamienisz na słowo ‘edit’, użytkownik z trybu wyświetlania będzie mógł edytować plik. To mój ulubiony trik, który można stosować we wszystkich plikach Google np.: Dokumentach, Prezentacjach.

#TRIK NUMER 2

Skrót klawiszowy Ctrl + D (na Mac Cmd + D) umożliwi duplikowanie zaznaczonego elementu na tablicy.

O Jamboard mogłabym pisać jeszcze długo ale myślę, że taka porcja wiedzy wystarczy jak na jeden wpis… bo kto w dzisiejszych czasach czyta długie artykuły? Brawo dla ciebie za wytrwałość:)

Co myślisz o moich pomysłach? Czy któryś z nich wydaje ci się szczególnie przydatny i planujesz wykorzystać go w swojej klasie? A może chcesz podzielić się tym, jak ty pracujesz na Jamboard? Daj znać w komentarzu.

Zapisz się na mój Newsletter!