Końcoworoczne porządki w Google Classroom

Nie wiem jakim typem człowieka jesteś ty, ale ja często zostawiam generalne porządki na tzw. 'lepszy czas’. Jeśli pracujesz w szkole, to na pewno wiesz, że typowy szkolny dzień pęka w szwach i jest listą niekończących się zadań. Koniec roku szkolnego to dla mnie czas, gdy w końcu mam moment, aby na spokojnie zrobić porządki w mojej klasie i podsumować miniony rok.

W tym roku Google Classroom był moim głównym miejscem codziennych spotkań z uczniami. Po całym roku intensywnej pracy zgromadziłam na swoim Dysku dużą ilość materiałów, które są mniej lub bardziej potrzebne. Koniec roku to idealny moment, aby się z nimi rozprawić.

Muszę przyznać, że po całym roku to wręcz należy „odkurzyć” swój Classroom. Wszystko po to, aby we wrześniu zaprosić uczniów do pięknych i uporządkowanych klas oraz mieć w gotowości lekcje, które się sprawdziły.

Dzisiaj zdradzę ci, jak ja porządkuję swój Google Classroom. Nie musisz stosować wszystkich wskazówek, wybierz te, które ci odpowiadają. Mam nadzieję, że kilka z nich wniesie powiew świeżości do twoich wirtualnych klas i przygotuje grunt na lekcje we wrześniu.

1. Oddaj zadania

Jedną z przydatnych funkcjonalności w Google Classroom jest system zadań. W momencie, gdy uczeń oddaje zadanie, nauczyciel automatycznie staje się właścicielem dokumentu. W ten sposób prawa ucznia zostają ograniczone wyłącznie do wyświetlania dokumentu. Jest to bardzo przydatne przy ocenianiu, ale musisz dopilnować, aby własność pliku została z powrotem przeniesiona na ucznia. Dlaczego?

Ma to szczególne znaczenie, gdy chcesz posprzątać swój Dysk Google i usunąć stare pliki. W sytuacji, gdy jesteś właścicielem dokumentu i usuniesz go, wtedy plik zostaje całkowicie skasowany. Gdy zwrócisz zadanie, własność pliku przechodzi z powrotem na ucznia, więc jeśli go usuniesz, zniknie on tylko z twojego Dysku Google.

Jak zwrócić zadania?

  1. Będąc na głównej stronie Google Classroom wejdź w zakładkę ‘Do zrobienia’. Zobaczysz tam zadania z wszystkich przedmiotów, możesz je przefiltrować i wybrać tylko te zajęcia, które cię interesują.
  2. Odszukaj pliki oznaczone jako ‘Oddane’. Oceń je, następnie zwróć uczniom.
  3. Aby usprawnić sprawdzanie (szczególnie, jeśli tych zadań jest sporo), gdy oddasz wszystkie dokumenty do zadania, odszukaj trzy kropeczki po prawej stronie i kliknij ‘Oznacz jako sprawdzone’. Zadanie zostanie przeniesione do zakładki ‘Sprawdzone’.

2. Zarchiwizuj swoje klasy

W tradycyjnych okolicznościach wraz z ostatnim dzwonkiem uczniowie opuszczają klasy i zajęcia zostają zawieszone na czas wakacji. W wirtualnej klasie to tak nie działa, w Google Classroom to nauczyciel musi wykonać pewne czynności aby zawiesić uczniom dostęp do zajęć.

Aby zamknąć klasę:

  1. Wejdź w Google Classroom.
  2. Kliknij w trzy kropeczki obok klasy, którą chcesz zamknąć.
  3. Kliknij 'Zarchiwizuj’.
  4. Potwierdź komunikat o archiwizacji klasy.

Będziesz miał nadal dostęp do zarchiwizowanych klas na Google Classroom, w zakładce ’Zarchiwizowane klasy’ ale nie będą one już dłużej dostępne dla uczniów. Nawet, gdy zarchiwizujesz klasę, to wciąż możesz skorzystać z opcji ’Użyj posta ponownie’ ze starych zajęć w nowym roku szkolnym. Dlatego warto archiwizować klasy, a nie całkowicie je usuwać. 

Uczniowie nadal będą mieć dostęp do plików zapisanych na Dysku w folderze Classroom.

3. Uporządkuj foldery Classroom na Dysku

Jednym z ułatwień, które oferuje nam Google jest bezpośrednie połączenie Google Classroom z Dyskiem. Tworząc zajęcia automatycznie powstaje folder na Dysku, gdzie gromadzą się wszystkie pliki i zadania umieszczane na Classroom.

Jak można się domyślić, po całym roku szkolnym może tam powstać niezły galimatias. Osobiście nie zalecam usuwania starych folderów. Jeśli korzystasz z G Suite dla Szkół, przypominam, że posiadasz nielimitowane miejsce na Dysku. Nigdy nie wiesz, kiedy będziesz potrzebował jakichś materiałów z zeszłego roku, zawsze warto je mieć gdzieś w zanadrzu. 

Dobrym pomysłem jest stworzenie głównego folderu np. Zarchiwizowane zajęcia i przeniesienie tam zgromadzonych plików. Dzięki temu, folder Classroom zostanie oczyszczony, a tobie będzie łatwiej odnaleźć pliki do bieżących zajęć.

4. Usuń kalendarz do starych zajęć

Google automatycznie pokazuje w Kalendarzu wszystkie zadania z Classroom, wraz z terminami ich wykonania. Jest to przydatna funkcjonalność w trakcie roku szkolnego, bo dokładnie widzimy zaplanowane zadania. Jednak co jeśli, w naszym kalendarzu znajdują się klasy, z których już nie korzystamy?

Możesz usunąć wybrane zajęcia z Kalendarza. Jak?

  1. Otwórz Kalendarz Google i w prawym górnym rogu odszukaj zębate koło i kliknij w ‘Ustawienia’.
  2. Przesuń suwakiem w dół, aż zobaczysz zajęcia. Wybierz te, które chcesz usunąć.
  3. Ponownie zjedź suwakiem na sam dół i odszukaj przycisk ‘Usuń’, następnie potwierdź, że usuwasz zajęcia na stałe.

5. Zastanów się, co możesz zmienić w swoich lekcjach

Koniec roku szkolnego to idealny moment na zastanowienie się, które lekcje sprawdziły się, a które trzeba poprawić. Każdy z nas gromadzi materiały, z myślą o ich ponownym użyciu. W idealnym świecie, tuż po przeprowadzonej lekcji, nauczyciel przysiada, robi notatki, wyciąga wnioski, modyfikuje lub wyrzuca ze scenariusza lekcji te elementy, które się nie sprawdziły. Krótko mówiąc ulepsza swoją lekcję. 

Gdy spojrzymy na prawdziwą rzeczywistość szkolną, okaże się, że dość ciężko jest wkomponować w plan dnia tego typu aktywności. Nic straconego, nie ważne kiedy, ale ważne, aby ten element podsumowania swojej pracy nastąpił. Ewaluacja to szalenie ważny element planowania przyszłych lekcji.

Przejrzyj swoje foldery Classroom. Co się sprawdziło? Co zrobiłbyś inaczej? Czy uczniowie na twoich lekcjach byli zaangażowani?

Czy ucząc zdalnie wykorzystujesz e-narzędzia dokładnie tak, jak byś to robił, pracując z materiałami w wersji papierowej? Czy wykorzystałeś możliwości współpracy, które daje Google Workspace? Jeśli tak, to co jeszcze możesz ulepszyć? 

Jeśli tylko udostępniałeś karty pracy i pliki PDF na Google Classroom, to w jaki sposób wpłynęło to na proces uczenia się? Co zrobić, aby w  kolejnym roku szkolnym wykorzystać potencjał narzędzi, które oferuje Google?

To moje najważniejsze rady, które mam nadzieję wniosą trochę ładu do twojej wirtualnej klasy. Jeśli masz jeszcze jakieś inne wskazówki, jak uporządkować Google Classroom, to podziel się nimi w komentarzu.

Zapisz się na mój Newsletter!