Stwórz serial na Netflixie, czyli jak zaangażować uczniów w dowolny temat lekcji (+darmowy szablon)

Od zawsze szukałam inspiracji wśród bieżących trendów, zainteresowań uczniów i starałam się wplatać je w lekcje. Takie pomysły zawsze idealnie sprawdzały mi się jako haki, które skutecznie przyciągały uwagę, ciekawość i generowały dotąd nieznane mi pokłady zaangażowania na lekcji. 

Jakiś czas temu natknęłam się w sieci na pomysł, aby uczniowie pokazali, czego nauczyli się w danym temacie tworząc swój własny serial na Netflixie. Wcale nie chodziło o rozpoczęcie współpracy z liderem filmowego rynku, ale pomysł polegał na odtworzeniu samego doświadczenia i dostosowaniu go do realiów szkoły. 

Serce zabiło mi jeszcze szybciej, gdy w moje ręce wpadł darmowy, w pełni edytowalny szablon strony na Netflixie w Prezentacjach Google, stworzony przez Nicka LaFave, który możesz pobrać tutaj.

Wiedziałam, że jest to coś, co muszę wypróbować w swojej klasie i tak wraz z moimi siódmoklasistami wyprodukowaliśmy serial o czasach wiktoriańskich, który był podsumowaniem serii lekcji korelacyjnych.  

W tym wpisie pokażę ci, jak można wykorzystać szablon Netflixa do przeprowadzenia pracy projektowej w klasie. Bazując na swoich doświadczeniach przedstawię trzy etapowy proces, który można powielić i dostosować do każdego tematu na dowolnym przedmiocie. 

Szablon na Netflixie można wykorzystać na wiele sposobów, zarówno do pracy indywidualnej, grupowej, klasowej. Można wstawić tam jedynie opisy i obrazki, albo pokusić się o stworzenie własnej produkcji filmowej. Idea jest taka, że uczniowie na swój sposób przedstawiają coś, czego nauczyli się w wybranym temacie, przedstawiając to w formie serialu na Netflixie.

Ja opiszę jak przeprowadziłam ten projekt w 17 osobowej klasie, gdzie uczniowie w 2-3 osobowych grupach nagrywali własne odcinki, a następnie połączyliśmy je w jedną serię. 

ETAP 1 – PLANOWANIE

Pracując projektowo dajemy uczniom przestrzeń do tworzenia i interpretacji tematu. Nie wystarczy powiedzieć, przygotujcie dobrą prezentację/film, bo dla każdego może oznaczać to zupełnie coś innego. Bardzo ważne jest określenie kryteriów, jakie powinien spełniać końcowy produkt, to pozwoli osiągnąć lepszy efekt.  

Aby naprowadzić uczniów i niejako zasugerować, na co powinni zwrócić uwagę, stworzyłam szablon z serią pytań w Prezentacjach Google. Na jego podstawie uczniowie musieli zaplanować w grupie, jak będzie wyglądać film. Tutaj zobaczysz pytania, jakie zadałam uczniom, zanim przystąpili do nagrywania filmu:

  • Co już wiecie o swoim temacie? Napiszcie podsumowanie.
  • Kto będzie zaangażowany w tworzenie wideo? Jaka będzie rola tych osób? Jak będą wyglądać aktorzy? Jak powinni być ubrani?
  • Jak będzie wyglądała scenografia? Gdzie zostanie nagrane wideo, aby oddać klimat epoki? Czy będzie to jasne/zaciemnione miejsce? Dlaczego?
  • Jakie gadżety powinniście zgromadzić, aby film był realistyczny? Czy posiadacie jakieś przydatne przedmioty? Czy przyniesiecie je z domu? Pożyczycie? A może stworzycie?
  • Czy dodacie muzykę do filmu? Czy będziecie go edytować? Kto? W jakim programie? Czy dodacie jakieś specjalne efekty? Animacje?
  • OSTATNI KROK: stwórzcie scenariusz do filmu (kto i co będzie mówił/robił)

Dodatkowo, na samym początku określiłam, ile będzie trwał projekt i jakie etapy powinni zaliczyć każdego dnia. Dzięki temu uczniowie wiedzieli, czy są na dobrej drodze, ile mają czasu i czy np.: powinni przyspieszyć, bardziej się zmobilizować. Określając tzw. minimum na każdy dzień, mogłam rozliczać grupy z efektów ich pracy i utrzymać dobrą dynamikę pracy.

Szablon, który wykorzystałam w planowaniu, możesz podejrzeć tutaj.

Podsumowując, o czym należy pamiętać na etapie planowania projektu?

  1. Określ, czy uczniowie mają pracować indywidualnie, czy grupowo. Zdecyduj o przydziale do grup oraz ich liczebności.
  2. Przydziel tematy dla grup, chyba że pozwolisz uczniom samodzielnie wybrać. 
  3. Określ jak długo potrwa projekt, co uczniowie powinni przygotować każdego dnia. Pomoże ci to ocenić, czy dana grupa jest na właściwym torze i systematycznie pracuje nad projektem.
  4. Poinformuj jaki ma być efekt końcowy oraz jakie kryteria powinien spełniać. Warto poprosić uczniów o zaplanowanie projektu np.: używając mojego szablonu w Prezentacjach Google.
  5. Powiedz kto obejrzy projekt. Najlepiej zapewnij autentyczną publiczność (zaprezentowanie projektu przed klasą, szkołą, rodzicami).

Chcesz więcej pomysłów na wykorzystanie filmów w klasie? Zapisz się na newsletter i zgarnij prezent!

W moim przypadku zrobiliśmy seans filmowy przed całą klasą, a następnie to uczniowie oceniali swoje projekty i wybierali najlepszy (zaraz napiszę o tym więcej).

ETAP 2 – NAGRYWANIE I EDYCJA

Gdy grupa miała opracowany plan, przystępowała do nagrywania filmu. Żeby sobie nie przeszkadzać, uczniowie udawali się w różne lokalizacje i tam pracowali. Ważne jest, aby określić zasady, jak powinni się zachowywać, żeby nie zakłócać pracy innych klas w szkole.

Jeśli chodzi o edycję filmu, dałam moim uczniom dowolność. Akurat moja klasa miała pojęcie o montażu wideo i najczęściej sięgali po swoje sprawdzone programy. Narzędziem, które poleciłam tym niezdecydowanym była Canva, bo akurat mamy dostęp do Canvy Pro dla Edukacji, (która na marginesie jest darmowa dla szkół).

ETAP 3 – PREZENTOWANIE I REFLEKSJA

Ostatni krok, czyli pokazanie światu tego, co stworzyliśmy. To mój ulubiony moment! O ile zawsze z przyjemnością oglądam końcowy efekt, to jeszcze bardziej wyczekuję chwili refleksji. Zatrzymania się i zastanowienia, co poszło dobrze, a nad jakimi obszarami należy w przyszłości popracować. 

Moi uczniowie od początku wiedzieli, że filmy będą pokazane na forum klasy i otrzymają informację zwrotną od swoich rówieśników. Szczególnie wśród nastolatków opinia kolegów i koleżanek znaczy bardzo wiele. Dlatego dla każdej z grup przygotowałam Formularz Google z serią pytań, mających na celu przekazanie konstruktywnej informacji zwrotnej na temat projektu. Przy okazji takich projektów staram się uczyć, jak przekazywać wartościowy feedback. Korzystamy z metody dwóch gwiazdek i jednego życzenia, czyli nazywamy dwie dobre rzeczy w projekcie i wskazujemy jeden obszar, który można w przyszłości ulepszyć. 

Zwieńczeniem całej pracy było głosowanie na najlepszy projekt, które przeprowadziłam z wykorzystaniem narzędzia mentimeter.com

Nasz Netflixowy projekt jest jednym z tych, który na długo zostanie w mojej pamięci. Moje serce rosło, gdy widziałam, jak uczniowie współpracują, tworzą, analizują. Przez cały tydzień naszą klasę wypełniał śmiech oraz pozytywne emocje, które były dla nas paliwem, napędzającym do pracy. 

Mam nadzieję, że tym wpisem pokazałam, jak można wykorzystać jedną z ulubionych rozrywek uczniów, jako narzędzie do urozmaicenia procesu uczenia się. Szkoła nie musi być nudna. Otaczający nas świat jest pełen inspiracji i warto wykorzystywać to, co kręci naszych uczniów poza szkołą, do podkręcania ich motywacji na lekcji.

Podobno w dzisiejszych czasach nikt nie czyta zbyt długich artykułów. Skoro tutaj jesteś, jest to najlepszy dowód na to, że wcale tak nie jest. Jeśli podobał ci się ten pomysł, daj znać w komentarzu, co myślisz o tym sposobie pracy. Pokaż, że tu jesteś. A może masz jakieś pytania?

Zapisz się na mój Newsletter!