Wirtualny zeszyt z Google Jamboard – nowy wymiar współpracy na lekcji

Obserwując uczniów na lekcjach zauważyłam, że w pewnych warunkach pracują z większym zaangażowaniem, co za tym idzie skuteczniej zapamiętują informacje z lekcji. Następuję to wtedy, gdy samodzielnie dochodzą do wniosków, coś tworzą i na swój sposób przedstawiają jak zrozumieli temat. Drugim czynnikiem wspierającym uczenie się jest praca w grupie, bo pozwala uczyć się od siebie nawzajem, dzięki czemu łatwiej jest osiągać wspólne cele.

W tym roku szkolnym zdecydowałam się na porzucenie podręczników i zeszytów. Dlaczego to zrobiłam, to pewnie temat na osobny wpis, ale skutkiem tej decyzji jest niejako zmuszenie siebie samej do poszukiwania nowych rozwiązań na realizację celów lekcji. Zamiast polegać na propozycjach z podręcznika, szukam nowych metod pracy, często z wykorzystaniem technologii. Jednym z takich sposobów pracy, który udało mi się wypracować i świetnie sprawdza się w mojej klasie, jest tworzenie wirtualnego zeszytu na Google Jamboard. 

Dzisiejszy wpis poświęcę właśnie tej metodzie pracy. Chociaż będę skupiała się, jak wykonać klasową notatkę na Jamboardzie, tą metodę możesz z powodzeniem przenieść na inne wirtualne tablice np.: OneNote.

Wirtualny zeszyt –  w wielkim skrócie o co chodzi

Zanim przejdziemy do szczegółów, chciałbym dać ci obraz całego procesu, którego kwintesencją jest współpraca i zaangażowanie każdego ucznia w klasie w współtworzenie notatki z lekcji. Jak to wygląda? 

Na początek wybieram temat i przygotowuję szablon notatki. Uczniowie pracują w wyznaczonych grupach zamieszczając kluczowe informacje na współdzielonej tablicy Jamboard. Równocześnie udostępniam bazę z materiałami (strony, filmy, prezentacje), gdzie należy szukać odpowiedzi na postawione pytania. Wyznaczam limit czasu na opracowanie tematu, w tym czasie monitoruję pracę i pomagam grupom, jeśli tego potrzebują. Następnie każda grupa prezentuje swoje zagadnienie i uczy pozostałych tego, czego się dowiedziała. Notatka i materiały do lekcji są cały czas dostępne na Google Classroom i każdy ma do nich wgląd z dowolnego miejsca i o dowolnym czasie.

Zapisz się na newsletter i zgarnij prezent – 10 pomysłów na wykorzystanie filmów w klasie.

Przygotowanie notatki – od czego zacząć?

KROK 1: zawartość notatki

Zanim przystąpisz do tworzenia szablonu warto zadać sobie kilka pytań, które pomogą dobrze zorganizować pracę. Zaczynamy od jakiegoś tematu lekcji. Najpierw pomyśl: Jaki jest cel lekcji? Jakie są najważniejsze informacje/umiejętności, z którymi uczniowie powinni wyjść z lekcji? Na tej podstawie wyłuskasz kluczowe słowa i pytania, które umieścisz na szablonie. 

Aby w notatce znalazły się wszystkie istotne informacje, warto wskazać uczniom, na co powinni zwrócić uwagę. Na poniższym przykładzie widać, jak określiłam, które informacje powinny znaleźć się w notatce o zdaniach warunkowych.

KROK 2: przydział zadań

Praca na jednym dokumencie bez dobrego zaplanowania może skończyć się zamieszaniem i niepowodzeniem. Na tym etapie ważne jest zastanowienie się: Ile jest osób w klasie? Jak podzielić zagadnienia, aby móc przypisać je dla poszczególnych uczniów lub grup? Ile slajdów powinna mieć notatka? Ja kieruje się zasadą, aby wpuszczać na jeden slajd od 1-4 osób. Na slajdzie umieszczamy imiona i w mojej klasie mam świętą zasadę, że każdy edytuje wyłącznie swój slajd. 

WARTO WIEDZIEĆ: Google Jamboard automatycznie zapisuje historię edycji pliku, dzięki czemu widać, kto jest autorem zmian w dokumencie. Jeśli zaistnieje problem, można łatwo zidentyfikować jego źródło i przegadać zasady współpracy.

KROK 3: baza materiałów

Gdy uczniowie wiedzą już jakie jest ich zadanie, przechodzą do poszukiwania odpowiedzi na postawione pytania. Możemy dać im dowolność i pozwolić na wyszukiwanie tych informacji w sieci ale z doświadczania wiem, że lepiej jest wskazać konkretne, sprawdzone źródła. Dzięki temu uczniowie nie czują się przytłoczeni, oszczędzają czas na błądzenie i filtrowanie wartościowych materiałów. Stwórz bazę linków do różnych źródeł i udostępnij ją wraz z szablonem tablicy.

KROK 4: stwórz i udostępnij szablon notatki 

Ostatni krok to przelanie swojej wizji na Jamboard albo na inną wirtualną tablicę. Narzędzia wbudowane w Jamboard pozwalają na zaprojektowanie takiej notatki. Jednak moje poczucie estetyki i zamiłowanie do pięknych rzeczy powoduje, że moim ulubionym sposobem na tworzenie szablonu jest wykorzystanie Canvy. 

WARTO WIEDZIEĆ: Canva dla Edukacji jest bezpłatna dla nauczycieli, Ty też możesz ją mieć za darmo! Więcej dowiesz się tutaj.

Jak stworzyć szablon do Jamboarda na Canvie?

KROK 1: Wyszukaj w Canvie frazy „Jamboard”. Zobaczysz mnóstwo ciekawych projektów tablic, które odpowiadają rozmiarowi Jamboarda. Wybierz jedną i dostosuj ją do swoich potrzeb.

KROK 2: Pobierz tablicę w formacie PNG lub JPG

KROK 3: Utwórz tablicę Jamboard i wgraj obraz jako tło. Dzięki temu uczniowie nie będą mogli edytować tych elementów, ani przypadkowo ich przesunąć/ usunąć.

KROK 4: udostępnij

Ostatnim krokiem jest przekazanie uczniom linku i praw do edycji pliku. Warto jest mieć jedno miejsce, gdzie w uporządkowany sposób będziemy gromadzić notatki, tworząc bazę materiałów do powtórek. W moim przypadku jest to Google Classroom. 

Wirtualny zeszyt idealnie wpisuje się w moją filozofię nauczania. Pracując w ten sposób nie tylko angażuję uczniów, ale również odciążam się z tworzenia kompletu materiałów do lekcji. Minęło trochę czasu zanim zrozumiałam, że podawanie na tacy gotowych rozwiązań wcale nie daje gwarancji, że uczniowie przyswoją nowy materiał. Prawdziwa sztuką jest zaprojektowanie lekcji w taki sposób, aby uczeń samodzielnie przeszedł drogę do celu i robił możliwie jak najwięcej sam, a nauczyciel jedynie towarzyszył mu w tej drodze. 

Co myślisz o tym sposobie tworzenia notatek? Daj znać w komentarzu.

Zapisz się na mój Newsletter!