Kim jest twój uczeń? – czyli czego potrzebuje przedstawiciel Generacji Z i Alfa?

Korytarze naszych dzisiejszych szkół są wypełnione dwoma unikalnymi, ale podobnie myślącymi grupami uczniów. Mowa o generacji Z, czyli osobach urodzonych w latach 1995-2009 oraz ich młodszych rówieśnikach, czyli generacji Alfa, osobach urodzonych w latach 2010 – 2024. Obie te grupy od początku swojego istnienia funkcjonują w świecie zanurzonym w technologii. Otaczająca ich rzeczywistość ma wpływ na to jakimi są ludźmi, jak spędzają wolny czas oraz jak postrzegają świat. Cyfrowa rzeczywistość wpływa również na ich preferencje w sposobie konsumowania i dzielenia się wiedzą. 

W tym artykule podzielę się z tobą dziesięcioma charakterystycznymi cechami cyfrowych tubylców, którzy siedzą dzisiaj w szkolnych ławkach. Poniższa klasyfikacja została zaczerpnięta z książki The Google Infused Classroom autorstwa Holly Clark, którą na marginesie serdecznie polecam.

Dowiesz się, w jaki sposób funkcjonują nasi obecni uczniowie. Oprócz tego dorzuciłam  kilka pomysłów i sugestii, co możesz zrobić w swojej klasie, aby dostosować format lekcji do potrzeb i oczekiwań  twoich uczniów. 

Czym charakteryzują się dzisiejsi uczniowie?

1. Są pierwszą prawdziwą generacją cyfrowych tubylców. Nie znają świata bez smartfonów, tabletów i mediów społecznościowych.

Technologia to dla nich integralna część świata. Oczekują, że będzie wykorzystywana także w szkole. Potrzebują treści w dynamicznej i interaktywnej formie i chcą tworzyć coś więcej niż tylko slajdy prezentacji.

2. Rozmawiają z użyciem obrazów (emoji, obrazki i wideo).

Aby wykorzystać  to na gruncie szkolnym, uczniowie mogą tworzyć plakaty, infografiki, komiksy z użyciem narzędzi takich jak: Canva, Adobe Spark. Zachęcaj ich do tworzenia własnych, krótkich filmów obrazujących to, czego się nauczyli np: z użyciem Flipa, albo niech tworzą własne książki, gazety w Book Creator.

Zapisz się na newsletter i zgarnij prezent – 10 pomysłów na wykorzystanie filmów w klasie.

3. Chcą, aby uczenie się miało znaczenie i sens.

Angażuj uczniów w rozwiązywanie bieżących problemów na świecie, akcje charytatywne, inicjatywy społeczne.  Możesz rozwijać pasje swoich uczniów pozwalając im spędzać 20% czasu na realizowanie Godziny Geniuszu na pracę nad własnymi projektami(Genius Hour została zapoczątkowana przez Google, kiedy to pracownicy w ramach swojego dnia pracy mogli spędzić 20% swojego czasu na rozwijanie  projektów związanych z ich pasjami).

4. Myślą obrazami 4D, 360% i wideo w wysokiej rozdzielczości.

Wykorzystaj Ekspedycje Google, poszukaj na Youtube filmów 360% do zobrazowania miejsc i zjawisk. Eksperymentuj z wirtualną i rozszerzoną rzeczywistością, z okularami VR.

5. Wolą praktyczne i interaktywne projekty.

Zamiast ćwiczeń z podręcznika wykorzystuj pracę projektową, w której suchą teorię można przelać na coś praktycznego.

6. Komunikują się krótkimi, prostymi komunikatami.

Pozwól im na pisanie Tweetów z autorami książek, naukowcami, aktywistami, liderami. Naucz ich jak efektywnie i zwięźle  przekazywać informacje, np: jak pisać komentarze i recenzje.

7. Lubią tworzyć.

Wprowadź elementy kodowania i myślenia projektowego (design thinking) na swoich lekcjach.

8. Ich krąg społeczny jest globalny.

Nawiązuj współpracę międzynarodowe np: z użyciem Flip – Gridpal, eTwinning. Zapraszaj do swojej klasy ludzi z całego świata – międzynarodowych ekspertów, autorów książek, aranżując wideorozmowy na Zoomie, Google Meet. 

9. Ich telefony komórkowe są centrum dowodzenia, z aplikacjami tj. Instagram, Tik Tok, Snapchat.

Zastanów się, jak możesz przełożyć doświadczenia z ich ulubionych aplikacji do szkolnej rzeczywistości. Nagrywaj wideo w stylu Tik Toka na Flipie. Korzystaj z szablonów w Prezentacjach Google: Instastory. Tutaj znajdziesz masę inspiracji.

10. Chcą osiągać sukces/ wygrywać używając strategii, ćwicząc i powtarzając.

Do urozmaicenia powtórek wykorzystuj narzędzia do tworzenia quizów takie jak: Gimkit, Blooket, Quizizz, Kahoot czy też Bamboozle. Wprowadź metodę sketchnotingu, mapowania myśli.

Od momentu, kiedy na świecie pojawił się internet, nastąpiły nieodwracalne zmiany. Nie ma opcji zrobienia kroku w tył, a raczej trzeba będzie przyspieszyć, aby dotrzymać tempa. Cyfrowe doświadczenia naszych uczniów generują oczekiwania, które kształtują świat w jakim żyjemy. Im szybciej to zrozumiemy, tym lepiej. Dostosowując swoje metody pracy do potrzeb Generacji Z i Alfa skuteczniej docieramy do uczniów, wyposażamy ich w niezbędne kompetencje przyszłości oraz dokładamy swoją cegiełkę w kreowaniu przyszłych liderów, którzy są ciekawi świata, pewni siebie i  zmotywowani do działania.

Zgadzasz się z tą charakterystyką? Jakie masz obserwacje na temat młodej generacji uczniów? Czy w swojej pracy uwzględniasz ich upodobania? Daj znać w komentarzu:)

Źródła:

The Google Infused Classroom, Holly Clark & Tanya Avrith, 2017

Zapisz się na mój Newsletter!