
Korytarze naszych dzisiejszych szkół są wypełnione dwoma unikalnymi, ale podobnie myślącymi grupami uczniów. Mowa o generacji Z, czyli osobach urodzonych w latach 1995-2009 oraz ich młodszych rówieśnikach, czyli generacji Alfa, osobach urodzonych w latach 2010 – 2024. Obie te grupy od początku swojego istnienia funkcjonują w świecie zanurzonym w technologii. Otaczająca ich rzeczywistość ma wpływ na to jakimi są ludźmi, jak spędzają wolny czas oraz jak postrzegają świat. Cyfrowa rzeczywistość wpływa również na ich preferencje w sposobie konsumowania i dzielenia się wiedzą.
W tym artykule podzielę się z tobą dziesięcioma charakterystycznymi cechami cyfrowych tubylców, którzy siedzą dzisiaj w szkolnych ławkach. Poniższa klasyfikacja została zaczerpnięta z książki The Google Infused Classroom autorstwa Holly Clark, którą na marginesie serdecznie polecam.
Dowiesz się, w jaki sposób funkcjonują nasi obecni uczniowie. Oprócz tego dorzuciłam kilka pomysłów i sugestii, co możesz zrobić w swojej klasie, aby dostosować format lekcji do potrzeb i oczekiwań twoich uczniów.
Czym charakteryzują się dzisiejsi uczniowie?
1. Są pierwszą prawdziwą generacją cyfrowych tubylców. Nie znają świata bez smartfonów, tabletów i mediów społecznościowych.
Technologia to dla nich integralna część świata. Oczekują, że będzie wykorzystywana także w szkole. Potrzebują treści w dynamicznej i interaktywnej formie i chcą tworzyć coś więcej niż tylko slajdy prezentacji.
2. Rozmawiają z użyciem obrazów (emoji, obrazki i wideo).
Aby wykorzystać to na gruncie szkolnym, uczniowie mogą tworzyć plakaty, infografiki, komiksy z użyciem narzędzi takich jak: Canva, Adobe Spark. Zachęcaj ich do tworzenia własnych, krótkich filmów obrazujących to, czego się nauczyli np: z użyciem Flipa, albo niech tworzą własne książki, gazety w Book Creator.
3. Chcą, aby uczenie się miało znaczenie i sens.
Angażuj uczniów w rozwiązywanie bieżących problemów na świecie, akcje charytatywne, inicjatywy społeczne. Możesz rozwijać pasje swoich uczniów pozwalając im spędzać 20% czasu na realizowanie Godziny Geniuszu na pracę nad własnymi projektami(Genius Hour została zapoczątkowana przez Google, kiedy to pracownicy w ramach swojego dnia pracy mogli spędzić 20% swojego czasu na rozwijanie projektów związanych z ich pasjami).
4. Myślą obrazami 4D, 360% i wideo w wysokiej rozdzielczości.
Wykorzystaj Ekspedycje Google, poszukaj na Youtube filmów 360% do zobrazowania miejsc i zjawisk. Eksperymentuj z wirtualną i rozszerzoną rzeczywistością, z okularami VR.
5. Wolą praktyczne i interaktywne projekty.
Zamiast ćwiczeń z podręcznika wykorzystuj pracę projektową, w której suchą teorię można przelać na coś praktycznego.
6. Komunikują się krótkimi, prostymi komunikatami.
Pozwól im na pisanie Tweetów z autorami książek, naukowcami, aktywistami, liderami. Naucz ich jak efektywnie i zwięźle przekazywać informacje, np: jak pisać komentarze i recenzje.
7. Lubią tworzyć.
Wprowadź elementy kodowania i myślenia projektowego (design thinking) na swoich lekcjach.
8. Ich krąg społeczny jest globalny.
Nawiązuj współpracę międzynarodowe np: z użyciem Flip – Gridpal, eTwinning. Zapraszaj do swojej klasy ludzi z całego świata – międzynarodowych ekspertów, autorów książek, aranżując wideorozmowy na Zoomie, Google Meet.
9. Ich telefony komórkowe są centrum dowodzenia, z aplikacjami tj. Instagram, Tik Tok, Snapchat.
Zastanów się, jak możesz przełożyć doświadczenia z ich ulubionych aplikacji do szkolnej rzeczywistości. Nagrywaj wideo w stylu Tik Toka na Flipie. Korzystaj z szablonów w Prezentacjach Google: Instastory. Tutaj znajdziesz masę inspiracji.
10. Chcą osiągać sukces/ wygrywać używając strategii, ćwicząc i powtarzając.
Do urozmaicenia powtórek wykorzystuj narzędzia do tworzenia quizów takie jak: Gimkit, Blooket, Quizizz, Kahoot czy też Bamboozle. Wprowadź metodę sketchnotingu, mapowania myśli.
Od momentu, kiedy na świecie pojawił się internet, nastąpiły nieodwracalne zmiany. Nie ma opcji zrobienia kroku w tył, a raczej trzeba będzie przyspieszyć, aby dotrzymać tempa. Cyfrowe doświadczenia naszych uczniów generują oczekiwania, które kształtują świat w jakim żyjemy. Im szybciej to zrozumiemy, tym lepiej. Dostosowując swoje metody pracy do potrzeb Generacji Z i Alfa skuteczniej docieramy do uczniów, wyposażamy ich w niezbędne kompetencje przyszłości oraz dokładamy swoją cegiełkę w kreowaniu przyszłych liderów, którzy są ciekawi świata, pewni siebie i zmotywowani do działania.
Zgadzasz się z tą charakterystyką? Jakie masz obserwacje na temat młodej generacji uczniów? Czy w swojej pracy uwzględniasz ich upodobania? Daj znać w komentarzu:)
Źródła:
The Google Infused Classroom, Holly Clark & Tanya Avrith, 2017